اطفال و نوزادان

بیماری های شایع اطفال و رسیدیگ و درمان به موقع در ایران

اسهال بیش از 12 ساعت

وارد شدن شیء داخل بینی، گوش، دهان یا دستگاه تناسلی. در این شرایط نباید سعی کنید که خودتان آن شی ء را از بدن کودک بیرون آورید.

سوختگی

در سطحی بزرگ تر از انگشت شست، به خصوص اگر با تاول همراه باشد. این حالت حتی ممکن است در پی آفتاب سوختگی نیز ایجاد شود.

تب

همیشه در صورت افزایش دمای بدن که بیش از دو روز طول بکشد باید حتما به پزشک مراجعه کرد. درباره شیرخواران کمتر از سه ماه دمای بیش از 38 درجه سانتی گراد و بیشتر از آن دمای 38.5 درجه سانتی گراد.

بروز علایم غیر معمولی

گریه های مداوم و شدید، بروز لکه های قرمز روی پوست، جوش های غیرمعمول پوستی همراه با تب

استفراغ طی 12 ساعت یا استفراغ با علایمی مانند تب و قرمزی پوست

گریه های غیر معمولی که با اقدامات معمول والدین تسکین نیابد و به نظر آن ها عجیب باشد.

  1. استفراغ یا مدفوع همراه با خون
  2. سرفه های خشک و مشکل در تنفس
  3. علایم نشان دهنده کاهش آب بدن
  4. فرو رفتن ملاج سر
  5. خشکی لب ها
  6. کمتر از شش بار خیس شدن پوشک
  7. ادرار تیره و با بوی تند
  8. فرورفتگی چشم ها
  9. خستگی و کاهش قدرت عضلات

بروز علایم التهاب پرده  مننژ

فرورفتگی ملاج سر، احساس خواب آلودگی غیر معمول یا نداشتن واکنش، کاهش قدرت عضلات، لکه های قرمز رنگ مایل به بنفش که در صورت فشار دادن از بین نرود، تحمل نکردن نورهای شدید، خشکی گردن

علایمی که تداوم آن ها تا 24 ساعت نیاز به مشورت با متخصص خواهد داشت

  1. تحریک پذیری شدید و بی سابقه کودک همراه با بد اخلاقی و تغییرات خلقی بی دلیل
  2. قرمز شدن، اشک ریزش یا حالت چسبنده بودن مخاط چشم.

این علایم می تواند نشان دهنده بیماری های عفونی چشم باشد. این بیماری ها بسیار مسری است و نیاز به درمان فوری خواهد داشت.

RSV یا ویروس سینسیشیال تنفسی

کودکان زیر ۲سال بسیار مستعد ابتلا به این بیماری هستند. ویروس سینسیشیال تنفسی ریه‌های کودک را درگیر می‌کند و در گروه حاد بیماری های کودکان قرار دارد.

در بیشتر موارد، علائم این بیماری تقریبا جزئی بوده و شبیه علایم مربوط به سرماخوردگی هستند اما این بیماری می‌تواند برای نوزادان زودرس و کودکانی که سیستم ایمنی خطرپذیر، مشکلات قلبی مادرزادی و بیماری‌های مزمن ریوی دارند به طور جدی مساله ساز شده و سبب ایجاد برونشیت (عفونت مجراهای کوچک تنفسی ریوی) یا ذات‌الریه شود.

طبق گفته‌های مراکز کنترل و پیشگیری، سالانه حدود ۱۵۰۰۰۰ کودک به دلیل ابتلا به آر اس وی در بیمارستان بستری می‌شوند. در صورت مشاهده علائمی نظیر خس خس‌ کردن سینه کودک، تنفس سریع یا تقلا برای نفس‌ کشیدن، عدم نوشیدن مایعات، سستی و بی‌حالی شدید یا بروز سایه های آبی رنگ در دور لب‌ها یا داخل دهان کودک، فوری با پزشک کودکان تماس بگیرید.

سرخک

این بیماری به طور معمول بعد از سن ۲ سالگی تا سن پیش دبستانی تمام می‌شود.

شانس این وجود دارد که علائم سرخک در کودک شما به قدری جزئی باشند که شما حتی متوجه نشوید کودکتان مبتلا به این بیماری شده است. برخی کودکان دچار تب شدید، گرفتگی مجرای بینی و بعدها راش‌های پوستی تکه تکه‌ای می‌شوند که ابتدا روی سینه بروز پیدا کرده و سپس به نقاط دیگر سرایت می‌کند.

اگرچه دوره بیماری سرخک ۱ هفته طول می‌کشد اما در صورتی که تب کودکتان بالاتر رفته یا بیشتر از ۳ روز طول کشیده است با پزشک کودکان تماس بگیرید.

در خلال این مدت با قرص ایبوپروفن ناراحتی او را تسکین دهید و تا زمان ناپدید شدن جوش‌های پوستی او را در خانه نگهدارید.

بیماری‌های گوارشی

این بیماری‌ها بسیار بدتر از درد شکمی هستند. این بیماری که با عنوان ناراحتی شکمی در میان بیماری های کودکان شناخته شده است سبب استفراغ، اسهال و درد در ناحیه شکم می‌شود.

انواع مختلفی از ویروس‌ها که اغلب از طریق مراکز مراقبت از کودک (مهدها و کودکستان‌ها) منتقل می‌شود، می‌تواند سبب ایجاد بیماری‌های گوارشی شوند. بیشتر ویروس‌های شکمی در عرض چندروز تا ۱ هفته پاکسازی می‌شوند و چیزی بیش از استراحت و مراقبت‌های درمانی نمی‌طلبند اما هنوز هم باید اطمینان حاصل کنید که کودک شما مایعات کافی جهت پیشگیری از کمبود آب بدن می‌نوشد. 

بزرگ‌ترین اشتباهی که والدین مرتکب می‌شوند دادن مایعات بیش از حد به کودک است که یک کودک بیمار ممکن است نتواند این حجم از مایعات را در بدن نگهدارد.

دادن مایعات را با تنها یک قاشق غذاخوری از محلول الکترولیت (مانند پدیالیت) هر ۱۵ دقیقه یک بار شروع کنید و به تدریج این مقدار را افزایش دهید.

اگر کودک شما نوشابه بدون گاز یا آب میوه را ترجیح می دهد، نصف آن را با آب پر کنید زیرا این نوشیدنی ها قند بالایی دارند و می‌توانند سبب تشدید اسهال شوند.

هنگامی که احساس گرسنگی کرد مقادیر کمی موز، برنج، پوره سیب و نان (رژیم غذایی مخصوص کودکان مبتلا به اسهال) را به او بدهید.

اگر معده او این غذاها را نگه داشت پس به تدریج غذاهای معمول را به او بخورانید. همچنین ممکن است بخواهید که ماست به او بدهید. دکتر کانول می‌گوید که ماست دارای مقادیر بالایی از باکتری‌های مفید یا همان پروبیوتیکس است که سبب بهبود حرکات روده می‌شود