بیهوشی و مراقبت های ویژه

مراقبت های ویژه ارائه شده

بخش مراقبت ویژه، بخشی است مخصوص بیماران بدحال با شرایط بحرانی،که علي‌رغم بيماریهای متعدد زمينه‌ای، امید به زندگی در آنها وجود دارد.

در واقع شرایط بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه به گونه ای است که امكان مراقبت ونگهداري از آنها در سایر بخش‌ها و در کنار ديگر بیماران وجود ندارد.

در این بخش بیماران تحت نظارت دقیق و دائمی قرار دارند. در واقع بالاترین سطح مراقبت‌هاي پزشکی و پرستاری از این دسته بیماران انجام می‌شود. قابل توجه است که بخش مراقبت ویژه مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی روز می‌باشد و پرسنل کادر درمانی آن‌ را از بین ماهرترین افراد انتخاب می‌نمایند.

نکته: هدف از تشکیل بخش مراقبت‌های ویژه در واقع ایجاد شرایطی است که بیمار توسط پرسنل آموزش دیده به‌طور اختصاصی و بصورت مداوم تحت نظارت دقیق قرار گیرد.

از جمله این مراقبت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود. کنترل دائم علائم حیاتی مانند فشارخون، تنفس، ضربان قلب، بررسی کلیه آزمایشات، بررسي سطح هوشیاری بيمار، كنترل و تنظيم دستگاه های متصل به بیمار (مانند دستگاه تنفس مصنوعي، پمپ‌هاي تزريق دارو) و…

بیهوشی تخصصی

سه نوع بیهوشی وجود دارد که در طول عمل جراحی مورد استفاده قرار می گیرند. انواع بیهوشی، عبارتند از:

بیهوشی عمومی:
بیهوشی عمومی باعث می شود که شما هوشیاری خود را از دست بدهید.

این نوع بیهوشی در حالی که بسیار ایمن است, اما احتمال بروز عوارض جانبی را دارد. اگر شما یک بیهوشی عمومی داشته باشید, پزشک متخصص بیهوشی باید در طول و بعد از عمل بر شما نظارت کند و به دنبال عوارض جدی تری باشد.

بیهوشی موضعی

این نوع بیهوشی به احتمال زیاد منجر به عوارض جانبی می شود و هر نوع عوارض جانبی معمولاً ناچیز است.

همچنین بی حسی موضعی معمولاً یک تزریق یک روزه از یک دارو است که فقط بخش کوچکی از بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد که در آن شما عملی مانند بیوپسی دارید.

ممکن است در جایی که دارو تزریق می شود, خارش داشته باشید.اگر این نوع واکنش را در بیهوشی موضعی در گذشته داشتید, حتما به پزشک خود بگویید.

ممکن است نوع متفاوتی از بی حسی و یا دارو برای مقابله با عوارض جانبی به شما داده شود.آنچه واقعاً در مغز شما در پی بی حسی اتفاق می افتد، واقعاً وحشتناک است.بیشتر ما احتمالاً بیهوشی را به عنوان چیزی می دانیم که باعث خواب مان می شود.

بیماران نیازمند به بستری

بايد مورد بررسی دقیق و مداوم علائم حیاتی (تنفس، ضربان قلب، فشارخون و…) قرار گيرند.

کلیه بیمارانی که تحت عمل جراحی بزرگ و طولاني مانند عمل جراحی قلب، سیستم تنفس، مغز و… قرار گرفته‌اند.

بیمارانی که بعد از عمل جراحی به دلایلی مانند: کاهش سطح هوشیاری، خونریزی، افت یا افزایش فشارخون، مشکلات تنفسی و … نیازمند به بررسی دقیق دارند.

در بخش مراقبت ویژه بیماران تحت نظارت دقیق و دائمی قرار دارند.

بیمارانی که در اثر حوادثی مانند تصادف، سقوط، ضربه و آسیب ناشی از چاقو خوردگی و… دچار وضعیت بحرانی مانند خونریزی شدید، آسیب به ارگان‌های اصلی بدن مانند سیستم قلبی، تنفسی، مغز و … شده باشند و نيازمند مراقبت‌هاي دقيق پزشكي و پرستاري باشند.

بیمارانی که دچار عفونت شدید مانند عفونت در خون (سپتي سمیا) شده باشند.

آن دسته از افراد سالخورده که به دليل تشديد بيماري‌هاي زمينه‌اي نیاز به بررسی مداوم و دقیق علائم حیاتی دارند.

هر بيماري كه نياز به حمايت تنفسي بوسيله دستگاه تنفس مصنوعي داشته باشد.

شاید به نظر برسد، مقررات این بخش‌ها بسيارسخت گیرانه است، اما باید توجه داشته باشید که بیمار شما به علت شرایط جسمی ناپایدار در این بخش بستری می‌باشد و برای و حفظ ایمنی و همچنین کمک به تسریع روند درمان باید کلیه مقررات تعیین شده را رعایت نماييد.

 

عواض بعد از بیهوشی

مشکل در ادرار کردن

اگر از کمر بی حس شده باشید ممکن است برای مدتی در دفع ادرارتان مشکل داشته باشید.

هماتوم

خونریزی در زیر پوست میمکن است در جایی رخ دهد که بی حسی به آن تزریق می شود.

پنوموتوراکس

هنگامی که بیهوشی به ریه ها تزریق می شود، سوزن به طور تصادفی وارد شش می شود. این می تواند باعث تخریب ریه شود و به یک لوله سینه نیاز دارد که در باد کردن به شش قرار داده شود.

آسیب عصب

اگرچه بسیار نادر است، اما ممکن است آسیب عصبی رخ دهد و باعث ایجاد درد موقت یا دائم شود.