خدمات درمانی بیماری های عفونی

بیماری های عفونی

بیماری های عفونی بسیاری از قبیل سل، طاعون، جذام، آبله، آنفولانزا در سرتاسر تاریخ جهان وجود دارد، انسانها در طی قرون همواره در حال مبارزه با میکروارگانیسم ها بوده است.

در حالی که با واکسیناسیون، بیماری آبله ریشه کن گردیده است، بیماری های عفونی جدیدی از قبیل ایدز پدید آمده است. با جهانی شدن دنیا، گرمایش زمین و افزایش تعداد مسافرت ها، خواه بیماری های ویروسی با پتانسیل همه گیر که تازه پدید آمده اند، خواه عفونت های باکتریایی مقاوم شده، باعث می گردد تا بیماری های عفونی همواره مورد توجه باقی بماند و تدابیری که برای کنترل و پیشگیری عفونت ها در نظر گرفته می شود از اهمیت بیشتری برخوردار گردیده است. در سالهای اخیر، با تحولاتی که در حوزه پزشکی روی داده است با انتقال عضو و بافت که در حال افزایش می باشد، درمان انکولوژی، واحد های مراقبت های ویژه، عمل های جراحی پیچیده و اقدامات پیشگیرانه که موجب افزایش طول عمر بیماران می گردد در مقابل خطر رودررو شدن با بیماری های عفونی در بیمار را نیز افزایش می دهد.

در ایران و توسط مراکز درمانی منتخب دایامدتور ، تشخیص و درمان بیماری های عفونی از قبیل ویروس هپاتیت، مننژیت، اسهال، ویروس تب خونی، آنفولانزا، بیماریهای بثورات به صورت سرپائی و یا با بستری شدن در حال انجام می باشد.

برای جلوگیری از عفونت های بیمارستانی و محدود نمودن عفونت هایی که از جامعه وارد بیمارستان گردیده است، کمیته کنترل عفونت در حال فعالیت می باشد. در کنار واکسیناسیون بزرگسالان، پروفیلاکسی مسافران از عفونت و خدمات مشاوره ای، خدمات تشخیص، درمان، پروفیلاکسی، بررسی، آزمایش و مشاوره در خصوص بیماری های مقاربتی که جزء دیگری از بیماری های عفونی می باشد، از خدمات این بخش می باشد.

سرایت بیماری های عفونی 

باکتری، ویروس، انگل و قارچ ها باعث بیماری های عفونی می گردد.
راه های سرایت میکروارگانیسم ها به انسانها؛

  1. از طریق خون و فرآورده های خونی: هپاتیت B، هپاتیت C، ایدز
  2. طریق تنفس: سرفه، عطسه، قطراتی که در حین تنفس بخش می گردد، سل و سرخک
  3. تماس مستقیم؛ آنفلوانزا، هپاتیت A
  4. از طریق رابطه جنسی؛ هپاتیت B، هپاتیت C، ایدز، سفلیس، سوزاک
  5. از طریق آب و غذای آلوده: تیفوئیدی، اسهال خونی
  6. از طریق حیوانات، هاری
  7. از طریق وکتور آلوده: (میکروارگانیسم های آلوده مانند کنه، بیت، پشه) مالاریا، تب هموراژیک کریمه کنگو

علل بیماریهای عفونی 

بیماری های عفونی می تواند به علل زیر ایجاد شود:

  1. باکتری ها. این موجودات تک سلولی مسئول بیماری ها یی مانند استرپ گلو، عفونت های دستگاه ادراری و سل می باشد.
  2. ویروس ها.کوچکتر از باکتری ها هستند ویروس باعث بسیاری از بیماری ها اعم از سرماخوردگی تا ایدز است.
  3. قارچ. بسیاری از بیماری های پوستی، مانند عفونت قارچی و پای ورزشکاران، توسط قارچ ایجاد می شود انواع دیگر از قارچ ها می توانند ریه های شما را و یا سیستم عصبی را آلوده کند.
  4. انگل. مالاریا به وسیله یک انگل کوچک رخ می دهد که توسط نیش پشه منتقل می شود انگل های دیگر ممکن است از مدفوع حیوانات به انسان منتقل شوند

عوامل خطرناک بیماری عفونی

در حالی که هر کسی می تواند بیماری های عفونی را بگیرد اگر سیستم ایمنی بدن شما به درستی کار نکند شما ممکن است با احتمال بیشتری بیماری را دریافت کنید همچنین ممکن است رخ دهد اگر:
شما در حال مصرف استروئید یا داروهای دیگر سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن مانند داروهای ضد رد عضو پیوندی هستید.
شما HIV یا ایدز داشته باشید.
شما انواع خاصی از سرطان یا اختلالات دیگری دارید که روی سیستم ایمنی بدن شما تاثیر می گذارد.
علاوه بر این، برخی دیگر از شرایط پزشکی از جمله دستگاه های پزشکی کاشت، سوء تغذیه و زیاد بودن سن ممکن است شما را به عفونت مستعد کند.