مغز و اعصاب

شایع‌ترین بیماری های مغز و اعصاب

صرع و تشنج غیر صرع

صرع یک اختلال نورولوژیکی (سیستم عصبی مرکزی) است که در آن فعالیت سلول‌های عصبی در مغز مختل شده و منجر به تشنج می‌گردد که طی آن رفتار، علائم و احساسات غیرطبیعی ازجمله خیره شدن، انقباضات عضلانی، سردرگمی و گاهی اوقات از دست دادن هوشیاری دیده شود.

داشتن تشنج به معنی صرع نیست. در نوزادان و کودکان، تب بالا، کمبود ویتامین و مواد معدنی و مشکلات قند خون شایع‌ترین علت تشنج است.

در بعضی موارد ممکن است نوزاد یا کودک ممکن است تشنجاتی داشته باشد، احتمالاً از جراحت در هنگام تولد یا نقص زایمان، اما این مشکل خود به خود حل می‌شوند و به صرع نمی‌رسد. آسیب مغزی از آسیب سر، سکته مغزی، یا تومور مغزی، علل شایع در تشنج در بزرگسالان است.

میگرن

یکی از شایع‌ترین بیماری های مغز و اعصاب میگرن است که بر روی افراد در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد. پیش از این تصور می‌شد که میگرن یک وضعیت عروقی است که ناشی از محدود شدن جریان خون به مغز است، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که میگرن یک وضعیت سیستم عصبی مرکزی است که باعث تغییرات فیزیکی مغز می‌شود.

سردردهای بسیار دردناک شناخته شده ترین ویژگی میگرن هستند، اما میگرن در واقع باعث ایجاد طیف علائمی می‌شود که در سراسر بدن دیده می‌شود.

سنکوپ

سنکوپ یا غش معمولاً به از دست دادن موقت آگاهی و از دست دادن هوشیاری گفته می‌شود. از جمله عوامل سنکوب می‌توان به کاهش ناگهانی اکسیژن در مغز اشاره کرد. کاهش اکسیژن و خون رسانی به مغز علل زیادی دارد، از جمله فشار خون پایین یا حمله قلبی. سنکوپ احتمال مرگ ناگهانی در فرد را بالا می‌برد.

مولتیپل اسکلروز (MS)

MS یکی از شایع‌ترین بیماری های مغز و اعصاب است که در آن سیستم ایمنی به پوشش میلین که عصب را محافظت می‌کند حمله می‌کند.

اغلب نشانه اول MS، تاری دید در یک چشم است. یکی دیگر از رایج ترین علامت‌های زودگذر، تنگ شدن یا بی حسی در صورت، دست‌ها، پاها، پا و دست است.

بی‌خوابی می‌تواند منجر به مشکلات تعادل یا احساس ضعف در پاها یا در دست گرفتن شما شود. تحقیقات نشان می‌دهد که MS ناشی از ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است و طیف گسترده ای از علائم از خفیف تا شدید وجود دارد.

نوروپاتی

یک علامت آشنا برای بیماران مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی، نوروپاتی، سوزن شدن، بی حسی، درد و از دست دادن احساس در نتیجه دخالت یا آسیب اعصاب است.

نوروپاتی محیطی که در خارج از بدن احساس می‌شود، یک مشکل رایج برای دیابت است که ناشی از افزایش قند خون است که باعث تداخل گردش خون و ضربانهای عصبی می‌شود.

نورالژی

هنگامی که یک عصب آسیب می بییند، ممکن است درد شدید و عصبی مزمن را که به عنوان نورالژی شناخته می‌شود، تجربه کنید. این اتفاق می‌افتد زمانی که پوشش محافظ به نام میلین بیرون رانده شود، عصب را در معرض قرار می‌دهد و موجب سوزش یا درد می‌شود.

دو نوع نورالژی، گوش و حلق و بینی، بر روی اعصاب گردن، صورت، گلو و پشت سر تأثیر می‌گذارد. نورالژی پس از هرپس، درد عصبی تیراندازی است که اغلب بعد از یک مورد لانه گزینی پشت سر گذاشته می‌شود؛ اما نورالژی ممکن است در سراسر سیستم عصبی مرکزی و محیطی اتفاق بیفتد که معمولاً به عنوان یک نتیجه از شرایط اساسی مانند مولتیپل اسکلروز، تنگی یا دیابت رخ می‌دهد. در سال های اخیر، بیماری لیم به علت افزایش علایم نورالژیا تبدیل شده است و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که فیبرومیالژیا و سندرم خستگی مزمن ممکن است سبب آسیب به سیستم عصبی مرکزی شود.

پارکینسون

یکی از شایع‌ترین بیماری های مغز و اعصاب بیماری پارکینسون است این بیماری یک اختلال تحلیل برنده عصبی پیشرونده و شدید در سیستم اعصاب مرکزی است.

عوامل خطرزای اصلی، سن و عوامل محیطی هستند. چندین ژن برای بیماری پارکینسون وراثتی شناسایی شده است.

مننژیت

یکی دیگر از شایع‌ترین بیماری های مغز و اعصاب منژیت است، مننژیت التهابی اطراف مغز و بافت مغزی می باشد. این التهاب همچنین می تواند در نخاع نیز رخ دهد.

از دیگر شایع‌ترین بیماری های مغز و اعصاب می توان به آلزایمر، سکته مغزی، اوتیسم و دیسلکسیا (اختلال خواندن یا خوانش پریشی) اشاره کرد.

خدمات حوزه مغز و اعصاب

بیماری های مغز و اعصاب انواع عملکردهای بدن را با مشکل موجه می‌کنند و نیاز به پیشگیری و درمان فوری‌تر دارند.

احتمالاً شما با بیماری های آلزایمر و پارکینسون آشنا هستید؛ اما بسیاری از بیماری‌ها و بیماری های دیگر وجود دارد که بر مغز و توانایی آن در کنترل بدن تأثیر می‌گذارد. برخی از شایع‌ترین بیماری های مغز و اعصاب مزمن، پیشرفته و یا تهدید کننده زندگی هستند، در حالی که بعضی دیگر شرایط قابل کنترل دارند که افراد مبتلا می‌تواند روند طبیعی زندگی خود را با آن داشته باشند.

شایع‌ترین بیماری های مغزی

هنگامی که مغز شما آسیب دیده است، می‌تواند بر روی بسیاری از عملکردهای بدن، از جمله حافظه و حتی شخصیت شما تأثیر بگذارد. اختلالات مغزی شامل هر گونه شرایط یا معلولیتی است که بر مغز شما تأثیر می‌گذارد. بیماری های شایع مغز و اعصاب به‌وسیله شرایط زیر به وجود می‌آیند:

  1. بیماری جانبی illness
  2. ژنتیک genetics
  3. تروما traumatic injury

بیماری های نوروژنیک (عصبی)

بیماری های نوروژنیک باعث می‌شود که مغز و اعصاب در طول زمان بدتر شوند. آنها می‌توانند شخصیت شما را تغییر دهند و باعث سردرگمی‌شوند.

این بیماری های همچنین می‌توانند بافت مغزی و اعصاب شما را از بین ببرند. بعضی از شایع‌ترین بیماری های مغز و اعصاب مانند بیماری آلزایمر ممکن است وابسته به سن باشد که به آرامی حافظه و فرایندهای فکر کردن را مختل کنند.

بیماری های دیگر، مانند بیماری Tay-Sachs، ژنتیکی هستند و در سن‌های اولیه شروع می‌شوند. شایع‌ترین بیماری های مغز و اعصاب نوروژنیک عبارتند از:

  1. بیماری‌هانتینگتون
  2. ALS (اسکلروز جانبی آمیوتروپیک) یا بیماری Lou Gehrig
  3. بیماری پارکینسون
  4. انواع دمانس

بعضی از نشانه‌های شایع بیماری های عصبی مانند:

  1. از دست دادن حافظه
  2. فراموشی
  3. بی تفاوتی
  4. اضطراب
  5. تحریک
  6. از دست دادن مهار
  7. تغییرات خلق و خوی

بیماری های نوروژنیک باعث ایجاد آسیب دائمی می‌شوند، بنابراین علائم بیماری در حال افزایش است. علائم جدید نیز ممکن است در طول زمان افزایش یابد. هیچ درمانی برای بیماری های نورودژنیک وجود ندارد، اما درمان هم می‌تواند کمک کند. درمان این بیماری‌ها باعث کاهش نشانه‌ها و حفظ کیفیت زندگی می‌شود. درمان اغلب شامل استفاده از داروها برای کنترل علائم است

اختلالات روانی

اختلالات روانی و یا بیماری های روحی، یک گروه بزرگ و متنوعی هستند که بر الگوهای رفتار شما تأثیر می‌گذارد. برخی از شایع‌ترین بیماری های مغز و اعصاب زیر شاخه اختلالات روانی عبارتند از:

  1. افسردگی
  2. اضطراب
  3. اختلال دوقطبی
  4. اختلال استرس پس از ضربه (PTSD)
  5. جنون جوانی

علائم اختلالات روانی بر اساس شرایط متفاوت است. افراد مختلف می‌توانند همان اختلالات روانی را بسیار متفاوت تجربه کنند. اگر تغییری در رفتار، الگوهای تفکر یا روحیه شما داشته باشید، باید با پزشک خود صحبت کنید. دو نوع اصلی درمان برای اختلالات روانی عبارتند از دارو و روان درمانی

بیماری های مغز و اعصاب

شایع‌ترین بیماری های مغز و اعصاب دسته‌بندی وسیعی از اختلالات را شامل می‌شود که در علائم و شدت بسیار متفاوت هستند. شایع‌ترین بیماری های مغز و اعصاب به چهار زیر شاخه زیر می توان تقسیم نمود :

  1. آسیب مغزی
  2. تومورهای مغزی
  3. بیماری های نوروژنیک
  4. اختلالات روانی

آسیب مغزی

آسیب‌های مغزی اغلب به علت آسیب‌های ناگهانی ایجاد می‌شود. تروما می‌تواند به بافت مغزی، نورون‌ها و اعصاب آسیب برساند. این آسیب بر توانایی مغز برای برقراری ارتباط با بقیه بدن تأثیر می‌گذارد. نمونه‌هایی از آسیب‌های مغزی عبارتند از:

  1. هماتوم‌ها
  2. لخته شدن خون
  3. مصدومیت
  4. کبودی بافت مغزی
  5. ادم مغزی
  6. تورم در داخل جمجمه
  7. سکته مغزی

نمونه‌هایی از علائم آسیب مغزی عبارتند از:

  1. استفراغ
  2. حالت تهوع
  3. مشکل گفتاری
  4. خونریزی از گوش
  5. بی حسی
  6. فلج
  7. از دست دادن حافظه

پس از ایجاد آسیب مغزی و ایجاد یکی از شایع‌ترین بیماری های مغز و اعصاب که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم، ممکن است این علائم توسعه یابد:

  1. فشار خون بالا
  2. ضربان قلب کم
  3. اختلال انعقاد خون
  4. تنفس نامنظم

بسته به نوع آسیب، درمان ممکن است شامل دارو، توانبخشی یا جراحی مغز باشد. حدود نیمی از افراد مبتلا به آسیب مغزی شدید نیاز به عمل جراحی برای حذف یا تعمیر بافت آسیب دیده یا برای کاهش فشار دارند. افراد مبتلا به آسیب مغزی جزئی ممکن است به هیچ وجه تحت درمان با دارو قرار نگیرند.

بسیاری از افراد مبتلا به آسیب مغزی نیاز به توانبخشی دارند؛ که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. فیزیوتراپی
  2. گفتار درمانی
  3. روانپزشکی

تومورهای مغز

گاهی اوقات تومورها در مغز شکل می‌گیرند و می‌توانند بسیار خطرناک باشند. این تومورهای ثانویه یا متاستاتیک مغز نامیده می‌شود. تومورهای مغزی می‌توانند بدخیم (سرطانی) یا خوش خیم باشند. پزشکان تومورهای مغزی را به عنوان نمرات ۱، ۲، ۳، یا ۴ طبقه بندی می‌کنند.

تعداد بیشتر نشان دهنده تومورهای پرخاشگرو خطناک تر است. علت تومورهای مغزی تا حد زیادی ناشناخته است. آنها می‌توانند هر سنی در افراد اتفاق بیفتند. علائم تومورهای مغزی بستگی به اندازه و محل تومور دارد. شایع‌ترین نشانه‌های تومور مغزی عبارتند از:

  1. سردرد
  2. تشنج
  3. سوزش یا سوزش در بازوها یا پاها
  4. حالت تهوع
  5. استفراغ
  6. تغییر در شخصیت
  7. مشکل حرکتی یا تعادل
  8. تغییر در شنوایی، گفتار یا بینایی

نوع درمان که دریافت می‌کنید بستگی به عوامل مختلفی نظیر اندازه تومور، سن و سلامت کلی بیمار دارد. انواع اصلی درمان برای تومورهای مغزی عبارتند از:

  1. عمل جراحی
  2. شیمی درمانی
  3. پرتو درمانی